Mūsdienīgs uzņēmums un nesakārtoti darba aizsardzības jautājumi ir nesavienojamas lietas!

Kompleksā apkalpošana Darba aizsardzībā. 2.daļa.
Raksta pirmajā daļā centos īsi pastāstīt par Darba aizsardzības dokumentācijas izstrādāšanu. Šodien par Kompleksās apkalpošanas otro daļu – par uzraudzību un aktualizēšanu.
Iepriekš jau minēju, ka viss nebeidzas ar Darba aizsardzības mapītes izstrādāšanu.
Pirmkārt, izstrādāta dokumentācija nav mūžīga, tā ir jāaktualizē. Piemēram, darba vides riski ir jānovērtē ne retāk, ka reizi gadā. Proti, ja darba vides riski uzņēmumā ir vērtēti pirms diviem gadiem, tad no likuma viedokļa tas nozīmē, ka tie nav vērtēti vispār. Kurš sekos lai viss tiek izdarīts laicīgi? Uzņēmējs kuram ikdiena sastāv no neskaitāmu jautājumu risināšanas? Slēdzot kompleksās apkalpošanas līgumu, par termiņiem domā darba aizsardzības speciālists – uzņēmējam atliek tikai iepazīties ar dokumentāciju un apstiprināt tos ar savu parakstu (otrā patīkamākā nodarbe pēc peļņas skaitīšanas)!
Otrkārt, atbildīgs uzņēmējs rūpējās par to
lai nodarbinātie strādātu drošā darba vidē, turklāt strādā izmantojot drošus
darba paņēmienus un metodes. Vai ir izvietotas nepieciešamās drošības zīmes,
vai tiek ievērotas darba drošības instrukciju prasības, vai tiek lietoti
individuālās aizsardzības līdzekļi un tml.? Atbildīgs uzņēmējs tam visam
pievērš uzmanību, bet. Bet, ka jau minēju uzņēmējam ir daudz pienākumu un
veicamo darbu. Un arī ikdienas rutīna nesekmē īpašu acīgumu. Slēdzot komplekso
līgumu ar darba aizsardzības speciālistu Jūs atrisināsiet arī šo problēmu.
Ievērojot līgumā noteiktu periodiskumu, kompetentais speciālists apmeklēs
uzņēmumu un/vai tā struktūrvienības, veiks apsekošanu, sastādīs aktu par
atklātajām nepilnībām un Jūs zināsiet kas tieši ir jāuzlabo un kam jāpievērš
lielāka uzmanība.
Kompleksā apkalpošana Darba aizsardzībā. 1.daļa
Šodien vēlos
pastāstīt par to, kas tad īsti ir tā kompleksā apkalpošana darba aizsardzībā.
Pavisam vienkāršiem vārdiem runājot, kompleksā apkalpošana nozīme, ka
jautājumus kas saistīti ar darba aizsardzību sakārto tam speciali nolīgts darba
aizsardzības speciālists. Nē, tas nenozīmē ka viss beidzās ar ,,mapītes
uzcepšanu,, . Dokumentu sagatavošana ir sākums, kam seko arī citas darbības. Pa
lielam pakalpojums iedalāms divās daļās: 1.Dokumentācija izstrādāšana; 2. Darba
aizsardzības prasību ievērošanas uzraudzība uzņēmumā un dokumentācijas
aktualizēšana. Zemāk par dokumentācijas izstrādāšanu.
Dokumentācijas izstrādāšana. Diemžēl gadās arī tā, ka uzņēmumiem, arī tādiem kas veic saimniecisko darbību jau vairākus gadus, nav izstrādāta dokumentācija darba aizsardzībā. Iemesli var būt daudz un dažādi, taču neviens no viņiem nebūs pietiekami labs attaisnojums gadījumos kad ar pārbaudes vizīti jūsu uzņēmumā ieradīsies Valsts darba inspekcijas inspektori. Darba aizsardzības likums un arī vairāki desmiti Ministru kabineta noteikumu nosaka, ka katrā uzņēmuma ir jābūt organizētai darba aizsardzības sistēmai, jābūt novērtētiem darba vides riskiem, sastādītam darba aizsardzības plānam, ka darbiniekus jānosūta uz obligātajam veselības pārbaudēm kā arī to, ka ir jāizstrādā instrukcijas un jāapmāca nodarbinātie darba aizsardzības jautājumos un vēl daudz kas cits. Dokumentu un prasību ir daudz, bet diennaktī ir tikai 24 stundas un kaut kad jau tam uzņēmējam ir arī jāguļ. Divi risinājumi – nedarīt neko un cerēt ka ,,Valsts darba inspekcijai ir citu darbu gana un līdz mums jau neatnāks,, vai arī uzticēt dokumentācijas izstrādi Darba aizsardzības speciālistam. Ļoti ceru, ka esiet atbildīgs uzņēmējs/a un neatstāsiet darba aizsardzības jautājumus novārtā. Un es varu Jums palīdzēt. Turklāt ne vien sakārtojot dokumentālo pusi, bet arī piedāvājot komplekso apkalpošanu darba aizsardzībā. Par to, kas uzņēmumam nepieciešams, bez sākotnējās dokumentācija lasiet 2.daļā. Bet ja nav vēlmes to gaidīt – sazinieties ar mani tūlīt!
Par emocionālo veselību.
Mēs visi, lielākā vai mazākā mērā, esam pakļauti psiho
emocionālajiem riskiem darbā. Nespēja ietekmēt darba procesus, monotons darbs,
laika trūkums, paaugstināta atbildība. Stress, stress, stress. Tas noved pie
izdegšanas sindroma un emocionālās veselības pasliktināšanās, kas savukārt negatīvi
ietekme mūsu dzīves kvalitāti.
Kā nepieļaut nonākšanu šādā, neapskaužamajā situācijā? Mana recepte ir vienkārša:
1. Aizmirstiet par darbu tiklīdz ir beigusies darba diena!
2. Lai to būtu vienkāršāk izdarīt izvēlieties sev vaļasprieku, hobiju, aizraušanos.
Tik vienkārši. Pavadot brīvdienas, piemēram, numismātu saietā meklējot sen kāroto monētu savai kolekcijai, jūsu smadzenes atpūtīsies no darba problēmām. Pirmdien, jūs iesoļosiet darba nedēļā ar svaigām domām un nedēļa būs ražīga. Skriešana vai riteņbraukšana, šahs vai teniss, kolekcionēšana vai ceļojumi, lekšana ar izpletni vai dziedāšana korī – nav svarīgi kāda ir jūsu aizraušanās. Ir svarīgi lai tāda vispār būtu!
Es, kā jau var saprast no foto, braucu ar velosipēdu. Tā nav gluži aizraušanās ar velosportu, drīzāk jau veids kā uzlabot fiziskās kondīcijas. Pats process nav no tiem vieglākajiem, bet tas ir kolosāls veids atslēgties no sadzīviskajām un arī darba raizēm. Turklāt, tas ir ilgstošs un plānveidīgs process. Ir jādomā līdzi – kā, kad un cik ilgi trenēties; jāpiedomā pie ēšanas ieradumu ,,revīzijas,,. Un neaprakstāms emocionālais pacēlums vērojot progresu.
Novēlu arī Jums atrast sev tīkamu aizraušanos. Lai stipra veselība un dzīvot prieks!Vai Jums tas vispār vajadzīgs?
Nereti, neliela uzņēmuma vadītājs uzskata, ja reiz uzņēmums nav liels un nodarbina tikai dažus nodarbinātos tad nekāda darba aizsardzības sistēma uzņēmumam nemaz nav vajadzīga. Likumdevējam par šo ir cits viedoklis. Darba aizsardzības likuma 5. pantā ir noteikts, ka darba devējam ir pienākums organizēt darba aizsardzības sistēmu. Līdz ar ko uzņēmējs ir izvēles priekšā - iegūt nepieciešamo izglītību un kārtot darba aizsardzības jautājumus pašam, pieņemt darbā darba aizsardzības speciālistu vai arī uzticēt darba aizsardzības jautājumus kompetentajai institūcijai vai arī kompetentajam speciālistam. Lai padarītu Jūsu izvēli vieglāku padalīšos ar savu redzējumu.
1. Iegūt nepieciešamo izglītību un ar darba jautājumiem uzņēmumā nodarboties pašam. Nelielu uzņēmumu vadītāji, bieži vien pilda daudz un dažādas funkcijas - sākot ar grāmatvedības uzturēšanu un beidzot ar uzņēmuma darba telpu uzkopšanu. Tas izskatās vilinoši no līdzekļu ekonomijas viedokļa. Taču pirms izvēlāties darba aizsardzības jautājumus uzņemties pats/i, aicinu izvērtēt - vai nebūtu izdevīgāk darba aizsardzības jautājumus uzticēt kādam citam, bet izbrīvēto laiku veltīt uzņēmuma pamatdarbības veikšanai (peļņas gūšanai)?
2. Pieņemt darbā darba aizsardzības speciālistu. Manuprāt šis variants ir piemērots uzņēmumiem, kuri nodarbina vairākus desmitus vai pat simtus nodarbināto. No ieguvumiem - Jūs iegūstiet darba aizsardzības speciālistu, kurš darba procesā kļūst par profesionāli tieši tanī jomā kurā darbojās jūsu uzņēmums (iespējams Jūs pat pārvilināsiet tādu no konkurentiem), algots speciālists ir vienmēr pieejams gan Jums, gan uzņēmumā nodarbinātajiem. Tas ir droši un tas ir ērti. Bet tas arī nav lēti. Vai to var atļauties Jūsu uzņēmums?
3. Uzticēt darba aizsardzības jautājumus kompetentajai institūcijai vai kompetentajam speciālistam - optimālais variants nelieliem un vidējiem uzņēmumiem. Pakalpojumi tiek sniegti pamatojoties uz noslēgto uzņēmuma līgumu. Jūs ieekonomējiet gan laiku, gan līdzekļus. Pakalpojuma sniedzējs ir ieinteresēts sniegt kvalitatīvu pakalpojumu. Jūs izvēlaties tieši Jums piemēroto pakalpojumu sniedzēju, proti, Jūs apmierina komunikācijas stils, līguma nosacījumi un izpildes termiņi. Tas ir lētāk, nekā algot darba aizsardzības speciālistu un izdevīgāk nekā nodarboties ar darba aizsardzības jautājumiem patstāvīgi. Kompetentā institūcija vai kompetentais speciālists? Pavisam īsi - pirmajā gadījumā lielāka jauda, otrajā tiešām individuāla pieeja.
Ja Jūsu izvēle ir par labu kompetentajam specialistam - sazinieties ar mani! Laiks izveidot darba aizsardzības sistēmu Jūsu uzņēmumā!
Ziema klāt!

Par "uzlīmītēm" kuru lietošanai ir praktiska, nevis estētiska nozīme!
Nedaudz par "uzlīmītēm" kuru lietošanai ir praktiska, nevis estētiska nozīme! Lai gan vairāku drošības zīmju uzstādīšana šķiet pašsaprotama, nedrīkst aizmirst, ka drošības zīmju lietošanu reglamentē 2002.gada3.septembra Ministru kabineta noteikumi Nr.400 "Darba aizsardzības prasības drošības zīmju lietošanā". Savukārt atbildību par "uzlīmītes" neesamību, vietā kur tai jābūt, nosaka Darba aizsardzības likuma 33.pants, pamatojoties uz kuru, var tikt piemērota soda nauda līdz pat 2900EUR. Jā, jā teju 3 tūkst. Lētas "uzlīmītes neesamība" var izmaksāt dārgi.
Man ir jauna mājas lapa
Cienijāmie draugi, paziņas, potenciālie sekotāji un protams, arī potenciālie klienti! Ir tapusi mana mājas lapa. Turpmāk darbošos kā kompetents speciālists. Saprotamā valodā runājot - ja Jūsu uzņēmumā ir radusies nepieciešamība pēc darba aizsardzības speciālista, tad ir pienācis laiks sazināties ar mani. Pakalpojumi tiek sniegti uz uzņēmuma līguma pamata.